تسطیح لیزری

تسطیح لیزری


تسطیح لیزری اراضی کشاورزی

 

تسطیح و شیب دهی زمین با بهره گیری از لیزر:

فناوری تسطیح اراضی ، از راهبردهای نوین و موثر برای استفاده بهتر از منابع آبی ، کود ، بذر و افزایش بازده کشاورزی است. چراکه نوسان های قابل توجه در شیب اراضی مزروعی و ناهمواریهای موجود ، از مهمترین علل پایین بودن راندمان کشت عنوان شده است.

در روش تسطیح زمین بوسیله لیزر ، نور لیزر از یک فرستنده ثابت در کنار زمین به گیرنده ای که روی خاکورز نصب شده ، تابانده می شود. و از طریق پردازش اطلاعات توسط کنترل باکس داخل کابین ، عملیات خاکبرداری  یا خاکریزی صورت می‌پذیرد.

تعریف عمومی تسطیح لیزری (land leveling)

هموارسازی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظرگرفتن ضریب نفوذپذیری و بافت خاک، جهت جلوگیری از تندآب و فرسایش سطحی و بوجودآوردن شرایط یکسان و هماهنگ توزیع آب در یک عمق، در سراسر مزرعه .
هموارسازی (land leveling , land forming ,land grading)
یک اصطلاح کلی برای هموارسازی و صاف کردن زمین بر اساس عوارض طبیعی، کاری که سالهاست به صورت سنتی در کشور ما با انواع ماله و موادهای متنوع انجام میشود.
تسطیح لیزری علمی(دقیق) land smoothing , land planning ))
تسطیح دقیق با در نظرگرفتن شیب به طوری که خطا به صفر نزدیک شود یعنی دقیق ترین نوع تسطیح. در این روش نقاط زمین هم ارتفاع شده و یک سطح کاملاٌ مستوی با شیب یکسان ایجاد میشود.

از انجام تسطیح لیزری اراضی کشاورزی فواید زیر عاید میشود:

  1. افزایش راندمان کاربری آب در مزرعه به میزان ۱۰ درصد.

2. افزایش سطح زیرکشت بر اثر از بین‌رفتن جوی‌ها و زهکش‌های سنتی در اراضی به میزان ۱۰ درصد.

3. افزایش عملکرد محصول ۱۰ الی ۱۵ درصد در هر هکتار.

4. کاهش هزینه تولید به میزان ۳۰ درصد.

5. کاهش زمان آبیاری ۳۰ الی ۴۰ درصد.

6. کاهش عمق متوسط آبیاری ۱۵ الی ۲۰ درصد.

7. کاهش نیروی انسانی ۳۵ درصد.

8. افزایش ارزش افزوده زمین ۵۰ درصد.

 

ماشین های تسطیح لیزری

از آنجا که دستگاههای تسطیح لیزری به دلیل وقت و کارآرایی مناسب وعدم نیاز دائم به کارشناسان خبره، سادگی عمل و کار در شرایط مختلف، در سایر کشورهای جهان مورد توجه و استقبال زارعین قرار گرفته بود. وارد کردن این دستگاهه به استان و استفاده از آن ها در مزارع کوچک و بزرگ، تسطیح دقیق با سرعت عمل کافی و هزینه های مناسب تر، جلب اعتماد کشاورزان در مقایسه با سایر روش ها را نیز به دنبال داشت.

از اقدام کردن شرایط لازم برای دسترسی هر چه آسانتر زارعین به این دستگاه ها و تجهیز بخش خصوصی به انواع مناسب و کاربردی تجهیزات تسطیح لیزری امری بسیار ضروری میباشد.

ماشین های تسطیح لیزری سبک (کششی)

از آنجا که اراضی زراعی کاری علمی، فنی و تخصصی است، لذا نیاز به ماشین های سبک و دقیق با قابلیت کنترل هوشمند بسیار سودمند است، انتخاب ماشین های کششی و سبک تسطیح لیزری، این امکان را فراهم نموده است تا کاربران باتجربه و متخصصین خبره در امر تسطیح، امکان نقشه بردار، طراحی و تسطیح دقیق و علمی اراضی، بدون صدمه زدن به کیفیت و ساختمان خاک را در اختیار داشته باشند.
تسطیح دقیق یعنی ایجاد سطحی کاملاً مسطح با نقاط هم ارتفاع و شیب هماهنگ بر اساس بافت و ساختمان خاک و این میسر نیست مگر با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل تیغه در ماشین های تسطیح.
انتخاب دستگاه مناسب برای تسطیح زمین بر حسب طول، عرض یا مساحت زمین، حجم خاک قابل جابه جایی و فاصله ی نقاط خاکبرداری و خاکریزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با انتخاب دستگاه مناسب میتوان ضمن جلوگیری از پودر شدن و تخریب ساختمان خاک و مزرعه، در هزینه ها و زمان کار صرفه جویی کرد.

لولر تسطیح لیزری

لولر در سیستم های لیزری مانند سایر لولرهای کششی معمولی بوده و حجم ماکت آن در حال حاضر بین ۱ تا ۳ متر مکعب میباشد.

جابجایی خاک در مسیرهای طولانی بوسیله لولرها توصیه نمی شود. چون خاک در زمان حرکت توسط تیغه بر روی سطح زمین کشیده شده است. و در صورت طولانی بودن مسیر بخشی از خاک که در زیر خاک قرار دارد و بصورت پودر در خواهد آمد. در حقیقت همیشه یک سطح با اصطحکاک بسیار بالا بین تیغه و تراکتور بوجود می آید که ضمن کند کردن سرعت عمل تسطیح، و نیاز به قدرت بیشتر تراکتور برای کشیدن و حمل آن، باعث ناهمواری سطحی و نیاز به ریگلاژ دوباره و افزایش زمان کار میشود.

در زمان تسطیح توسط انواع لولر باید ابتدا زمین را به عمق مورد نظر برای خاکبرداری و تسطیح شخم زد. به همین دلیل لولر ها برای تسطیح نهایی و در واقع ریگلاژ اراضی که میزان خاکبرداری و خاکریزی آنها در هکتار کمتر از ۵۰۰ متر مکعب هست مناسبترند.

اسکریپر تسطیح لیزری

در حال حاضر اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی فارس موفق به برنامه ریزی لازم برای وارد کردن و تولید یکی از مناسبترین طرحهای اسکریپر نیمه سوار کششی در دنیا شده است. که توان انجام عملیات شخم، جابجایی سریع خاک و تسطیح رابه زور همزمان یا جداگانه دارد.

استفاده از اسکریپرهای کششی مناسب، در هر شرایطی برای تسطیح اراضی توصیه میشود، از آنجا که تنوع اسکریپر زیاد است، لذا اسکریپرهای کنونی که در اختیار شما قرار میگیرد مجهز به یک سیستم گاوآهن هیدرولیک ساقدار و قابل کنترل میباشد که توان کندن زمین در سطوح بسیار سنگین، تا عمق ۴۰ سانتیمتر را دارد. در ضمن مخزن آنها ظرفیتهائی بین ۴ تا۶ متر مکعب را دارا میباشد.

مجموعه اسکریپر همزمان توان انجام پنج کار مختلف را در مزرعه دارد، و شما را بی نیاز به سایر ماشین آلات مینماید.

1.  توان کندن زمین در عمق مناسب بوسیله سیستم خاک ورز هیدرولیک.
2.  بارگیری و برداشتن خاک از سطح زمین و پرکردن مخزن دستگاه بدون نیاز به لودر همزمان با شخم و تسطیح.
3. حمل خاک و جابجایی آن در سطح مزرعه.
4. تخلیه خاک به صورت لایه به لایه در سطوح مزرعه.
5. تسطیح همزمان مزرعه بر اساس شیب تنظیم شده در فرستنده.

بوسیله این مدل اسکریپرهای لیزری میتوان اقدام به احداث جاده، حفر استخر و کانالهای درجه یک و دو و نهایتاً انتقال خاک از معدن به سایر نقاط مورد نیاز نمود.
ورود سیستمهای لیزری خصوصاَ ماشینهای تسطیح به بخش کشاورزی، شرایط لازم برای تسطیح دقیق اراضی را فراهم کرده است. و به دنبال آن یک تحول چشمگیر و ارزشمند در آبیاری ثقلی را فراهم نمود.که ضمن آن باعث ایجاد شرایط ایده آل برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و دریاچه ها، بااستفاده از حداقل آب زیرزمینی و امکان دستیابی به حداکثر بازده آبیاری با روشهای سنتی میشود.

توجه
قبل از شروع عملیات تسطیح دقیق، برای جلوگیری از تخریب ساختمان خاک نباتی و کاهش کیفی بافت خاک سطحی، ابتدا باید نسبت به خاکورزی و تسطیح نسبی زمین اقدام نمود .

تسطیح حفاظتی

کشنده های مناسب برای ماشینهای کششی تسطیح لیزری
ازآنجا که ظرفیت ماشینهای تسطیح لیزری شامل لولر و اسکریپر های نیمه سوار موجود، کمتر از ۸ متر مکعب می باشد. و با در نظر گرفتن وزن متوسط هر متر مکعب خاک زراعی با رطوبت ۱۸%، ۱۷۰۰ کیلوگرم، نیاز به توان بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ اسب بخار برای حمل محموله های تا ۱۵۰۰۰ کیلوگرم به صورت کششی میباشد. لذا مناسبترین تراکتورها برای عملیات تسطیح، تراکتورهای ۸۴۰۰ والترا و (T155) نیوهلند میباشد و استفاده از تراکتورهای با قدرت بالاتر تنها مصرف سوخت و هزینه ها را افزایش میدهد.

تسطیح نسبی

قبل از شروع به نقشه برداری و تسطیح دقیق با ماشینهای لیزری، ابتدا زمین را تا عمق مناسب خاکورزی و دانه بندی نمود. سپس به وسیله انواع لولر، اسکریپر یا گریدر معمولی نسبت به تسطیح نسبی زمین اقدام کرد. تا به طور متوسط حجم جابجایی خاک در زمان تسطیح دقیق را کاهش داد و امکان افزایش دقت در عملیات نقشه برداری و محاسبات لازم برای انجام عملیات تسطیح دقیق را فراهم نمود.

هرگز در زمینهائی که حجم عملیات جابجائی خاک بیشتر از ۵۰۰ متر مکعب در هکتار است به طور مستقیم با لولرهای لیزری اقدام به تسطیح دقیق ننمائید. چون ساختمان خاک تخریب و در زمان آبیاری یا بر اثر باد فرسایش شدید خاک زراعی سطحی را از بین می برد.

دقت کنید اسکریپرهای لیزری برای تسطیح در زمینهای بلند یا ناهموار که بیش از ۵۰۰ متر مکعب خاک دارند بسیار مناسبند. و نباید در این گونه اراضی کار تسطیح اساسی را مستقیماً با لولر انجام داد. لولرهای لیزری برای عملیات رگلاژ یا تسطیح در زمینهایی که حداکثر ۵۰۰ متر مکعب خاک در هکتار دارند مناسبند.

 

برای آشنایی بیشتر با تسطیح میتوانید به وبلاگ شرکت مراجعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *