همه چیز درباره ژئوگرید

همه چیز درباره ی ژئوگریدها


همه چیز درباره‌ی ژئوگرید

در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل با ژئوگرید ها، انواع و کاربرد آنها و… آشنا کنیم

به شما اطمینان میدهم که بعد از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی دریافت خواهید کرد، با ما همراه باشید.

 

 ژئوگرید چیست؟

ژئوگرید گروهی از خانواده ژئوسنتتیک هایی می باشد که از جنس پلی استر و پلی اتیلن و یا ترکیبی از این مواد بوده که در ضخامت و ابعاد مختلف و به شکل ورقه های مشبک می باشد. ژئوگریدها از مقاومت کششی بالا و قفل شدگی با خاک برخوردار هستند و از این رو به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کاربردهای ژئوگرید

از جمله کاربردهای ژئوگریدها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت دیوارهای حائل با ارتفاع زیاد
  • تحکیم لایه های آسفالتی
  • اجرای دیوارهای سبز
  • استفاده در ساخت خاکریز
  • بستر و زیرسازی پروژه های مختلف حمل و نقل
  • استحکام و تثبیت شیب های تند
  • جلوگیری از حرکت لایه های خاک در شیب های تند و افزایش پایداری آن ها
  • اجرای دیوارهای حائل خاک مسلح با زاویه 90 درجه
  • بالا بردن مقاومت کششی و مکانیکی
  • جداسازی و فیلتراسیون
  • جداسازی و تفکیک مواد مختلف مانند ماسه از گراول و ایجاد سطح تفکیکی بین مواد آلوده کننده و مواد غیرآلوده.

نکات مهم در استفاده از ژئوگریدها

همان گونه که در بالا اشاره شد، از ژئوگریدها به عنوان تقویت کننده استفاده می شود. ژئوگریدها از مقاومت بیش تری نسبت به ژئوتکستایل ها برخوردار می باشند. از جمله نکات مهمی که در مورد ژئوگریدها و استفاده از آن ها باید بدانید شامل موارد زیر می باشد:

  • ژئوگریدها معمولا در حدود 70 درصد از ارتفاع دیوارهای بلند را تشکیل می دهند.
  • ژئوگریدها معمولا در تمام عرض خاکریز قرار داده می شوند.
  • اجرا و به کارگیری ژئوگریدها در مناطق زلزله خیز دارای قوانینی می باشد و فاصله بین آن ها باید در نظر گرفته شود. (برای مثال در مناطقی که زلزله خیز نیست، فاصله ژئوگریدها بیش تر می باشد)
  • فاصله بین ژئوگریدها با توجه به شیب متغیر بوده و می تواند در ایجاد پایداری شیب ها موثر باشد.
  • ژئوگریدها در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده می باشند و در دمای بین منفی 50 تا 10000 درجه سانتی گراد مقاوم می باشند

 

انواع ژئوگرید

انواع ژئوگریدها با توجه به مواد اولیه بکار برده شده به شکل زیر طبقه بندی میشوند:

  1. پلی پروپیلن (pp) : این نوع ژئوگرید ها دارای مقاومت بالایی نبوده و از انواع ارزان ژئوگرید است.

2. پلی اتیلن(PE) : این نوع از ژئوگریدها نسبت به پلیمرهای پلی پروپیلن پرکاربردتر می باشند و خواصی از جمله خنثی بودن و عدم واکنش با مواد شیمیایی به آن افزوده میشود که موجب افزایش چشمگیر کاربردهای آن میشود.

3. پلی استر (pet) : ویژگی منحصر بفرد این ژئوگرید مقاومت بالا پس از خزش است. البته باید توجه کرد که این مواد در محیط های پلی استری مقاومت خوبی از خود نشان میدهند.

نوع مکانیزم ژئوگرید در کاربرد های مختلف به 2شکل اصطحکاکی و اینترلاکینگ یا قفل شدگی انجام میشود.

 

فرایند شبکه دهی ژئوگرید به رشته های طولی و عرضی و چگونگی اتصال آنها با یکدیگر با روش های مختلفی انجام میشود شامل :

  • سیستم یکپارچه ی تزریقی

مناسب کاربردهای احداث دیوار های حائل، در تقویت بستر با خاک سست و تقویت روکش های راه آهن.

  • سیستم بافتنی

با توجه به انجام بافت در سیستم میتوان از دیگر مصالح نیز میتوان استفاده کرد که باعث ایجاد خواص جدید در ژئوگرید میشود و نتیجه این عمل افزایش کاربری آن است که شامل مسلح سازی آسفالت و بسترسازی میشود.

  • سیستم تزریقی_ جوشی

در این حالت از تولید ژئوگرید مقاومت حاصله کم بوده و نصب و اجرای آن نیازمند دقت و حساسیت بالا است تا بتواند در عمل نتیجه لازم را بدهد.

 در ادامه به برخی از موارد استفاده‌ی کاربردی ژئوگرید میپردازیم

استفاده از ژئوگرید در زیرسازی لوله

از ژئوگریدها برای زیرسازی لوله نیز استفاده می شود. از مزایای انجام این کار می توان به ایجاد یک بستر مقاوم و بدون ایجاد نشست در زیر لوله و کنترل و تخلیه آب های سطحی اشاره کرد.

استفاده از ژئوگرید در بتن ریزی

از ژئوگریدها در بتن نیز استفاده می شود. از موارد کاربرد ژئوگریدها در بتن ریزی می توان به ایجاد مقاومت کششی بتن، مقاومت در برابر خوردگی و جذب و پخش تنش اشاره کرد.

 

کاربرد ژئوگرید ها در راهسازی

نقش عمد ژئوگریدها در مسطح کردن آسفالت به عنوان ماده ای برای افزایش مقاومت کششی آسفالت اسـت. ضـعف آسفالت در برابر کشش موجب می شود تا ترکهایی که در لایه های زیرین راه بوجود آمده‌اند بـه سـطح آن منتقل شوند و موجب خرابی رو سازی گردند.

موارد استفاده از ژئوگریدها در راهسازی:

1. جهت تقویت آسفالت کف جاده ها که دارای زیرسازی نسبتاً ضعیفی می باشند. در این حالت تغیر شکل های زیرسـازی اثرات تخریبی کمتری بر روسازی می گذارد.

2. در جلوگیری از ترك های انعکاسی و ترك های ناشی از تغییرات درجۀ حرارت خصوصاً در هوای بـسیار سـرد بـه شـکل بسیار مفیدی موثر است.

3. در آسفالت ریزی جاده هایی که در چند مرحله انجام می شود در زمانی که در نقطۀ خاصی مجبور بـه اتمـام آسـفالت ریزی در جهت طولی جاده هستیم به جهت ایجاد فاصلۀزمانی بین دو آسفالت ریزی، در فـصل مـشترك انتهـا و ابتـدای آسفالت ریزی چسبندگی کافی بین آسفالت بوجود نمی آید. ژئوگریدها به خوبی می توانند این اختلال را رفع نمایند. ایـن موضوع برای آسفالت ریزی جاده هایی که دارای بیش از یک باند می باشند نیز بوجود می آید.

4. در زمانی که مجبور به توسعۀ عرضی جاده هستیم، در اثر اختلاف بین زیرسازی قسمت قدیم و جدید جاده و نشست زیر اساس قسمت کناره تازه احداث شده، و همچنین عدم چسبندگی لازم بین دو لایۀ آسفالت قدیم و جدید تـركهـای طولی در امتداد جاده در فصل مشترك باندها بوجود می آید که با استفاده از ژئوگریـدها در ایـن قـسمتهـا اخـتلالات احتمالی تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

5. در باندهای فرودگاه هایی که با اسفالت پوشیده شده اند به علت بالا بودن بار ترافیکی ممکن است ترك هایی خـصوصاً در نقاط فرود بوجود آید. با توجه به وجود محدودیت زمانی جهت تعمیر باندهای فرودگاه، باید سعی شود تا حـد ممکـن فاصلۀ زمانی بین تعمیرات را افزایش داد. استفاده از ژئوگریدها یکی از راه حلهای ممکن است.

6. در زمانی که مجبور به شکافتن جاده ها به منظورهای مختلف همچون عبور لوله های آب، گاز، فاضلاب و یا هـر موضـوع دیگری که در زمان تاسیس راه پیشبینی نشده باشد، هستیم مهسان سازی زیـر اسـاس قـسمت ایجـاد شـده جدید بـا جاده قبلی سخت و گاهی به علت وارد شدن فشار به تاسیسات احداث شده غیرممکن میباشد همـین اخـتلاف بـین دو زیرسازی موجب ایجاد فرورفتگی در محل و ایجاد ترك و فروپاشی محل میشود. استفاده از ژئوگریدها بـه خـوبی ایـن اختلال را پوشش میدهد.

7. در محلهایی که مجبور به پوشش آسفالت بر روی سطوحی که از نظر انقباض با آسفالت اختلاف دارنـد و همچنـین ایجاد پوشش بر روی درزهای بین آنها هستیم، مانند پلهای فلزی و یا بتنـی، این اخـتلاف بـین انقبـاض بـین دو مـاده موجب ایجاد ترك در آسفالت و واپاشی آن میشود. همچنین است در هنگامی که بین دو قطعه که دارای فاصله با هـم هستند و از پوشش آسفالت استفاده میشود. استفاده از ژئوگرید در این مواقع تا حدود زیادی از این خرابی ها جلوگیری می کند.

 ژئوگریدهای مسلح کننده آسفالت:

با توجه به اینکه مقاومت کششی آسفالت به طور قابل توجهی از مقاومت فشاری آن در دماهای مختلف کمتر است و همین امر باعث خرابیهای عمده می گردد، مسلح سازی آسفالت به وسیله ژئوگرید با ساختار شبکه ای و اندود قیری، باعث بهبود خواص کششی می شود.

ویژگی ها و مزایای استفاده از ژئوگریدهای مسلح کننده آسفالت:

– جلوگیری از ترکهای انعکاسی
– چسبندگی خوب به آسفالت به واسطه بافت سوزن خورده و قیراندود
– ممانعت از پیشرفت ترک در سطح جاده از آسفالت قدیم به آسفالت جدید
– کاهش تغییر شکلهای دراز مدت (خزش)
– سهولت در نصب
– حداقل شیاری شدن آسفالت در تغییر شکل های زیاد
– بهبود رفتار سیکلی که باعث به وجود آمدن خستگی می شود
– یکپارچه نگه داشتن قطعات ترک خورده
– مقاومت در درجه حرارت های بالا
– افزایش عمر آسفالت و کاهش هزینه های نگهداری
– کاهش ضخامت روکش آسفالتی
– توزیع خوب و یکنواخت بارهای وارده بر سطح گسترده به واسطه ساختار شبکه ای خود
– نیاز به قیر کمتر در تک کت روسازی راه (حداکثر 5/0 لیتر بر متر مربع)
موارد کاربرد ژئوگریدهای مسلح کننده آسفالت:

  1. تسلیح آسفالت بزرگراه ها، جاده های شهری و بین شهری.

2. تسلیح باند اصلی و فرعی فرودگاه ها.

3. تسلیح روکش های آسفالت در پل های فلزی و بتنی.

4. تسلیح آسفالت عرشه اسکله ها و بنادر.

5. استفاده شده در آسفالت های دچار خردگی و بازیافتی.

نحوه عملکرد ژئوگرید در دیوار حائل

قبل از هرچیز بهتر است با تعریف دیوار حائل آشنا شوید

دیوار حائل به دیواری اطلاق می شود که جهت تحمل فشار جانبی خاک، طراحی و اجرا می شود و پایداری آن را حفظ می نماید.

دیوار حائل وزنی با نمای ژئوبلوک (بدون نیاز به ژئوگرید) فشار ناشی از خاک ناپایدار را  مهار میکند. دیوارهای حائل وزنی، بسته به نوع خاک و سایر شرایط پروژه، می توانند تا ارتفاع  ۱ الی ۱.۵ متر، قابلیت اجرا داشته باشند. خاک های ضعیف، بارگذاری اضافی (سربار) یا شیب های بالا و پایین دیوار، حداکثر ارتفاع پایدار در شرایط غیر مسلح را کاهش می دهد.

چنانچه وزن قطعات دیوار مدولار ژئوبلوک به تنهایی نتواند در برابر فشار جانبی خاک یا هرگونه سربار بالای آن مقاومت کند، در اینصورت برای حفظ پایداری خاک نیاز به ساخت دیوار حائل خاک مسلح ژئوگریدی خواهد بود

دیوارهای حائل جزء سازه هایی هستند که در پروژه های حمل و نقل جاده ای و ریلی کاربرد فراوانی دارند.

 

قیمت خرید ژئوگرید

در این مقاله به مشخصات، کاربردها و نحوه عملکرد ژئوگرید پرداخته شد. در این نوشته، اطلاعاتی در رابطه با قیمت ژئوگرید ، خرید ژئوگرید ، فروش ژئوگرید درج نشده است. برای اطلاع از قیمت روز ژئوگرید میتوانید با کارشناسان فروش شرکت سیال پو.شش پارسه تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *